בית הספר לעבודה סוציאלית ע"ש לואיס וגבי וויספלד

בבית הספר מתקיימות תוכניות לימודים לתואר שני ולתואר שלישי.


תואר שני  

במסגרת התואר השני מוצעות תוכניות לימודים לעובדים סוציאלים ולבעלי תארים בתחומים אחרים. 


תואר שני בעבודה סוציאלית לבעלי ובעלות תארים אחרים

מסלול התואר השני בעבודה סוציאלית לבעלי תארים מתחומים אחרים (שאינם עבודה סוציאלית) המבקשים לעשות הסבה מקצועית לעבודה סוציאלית.

המסלול נועד לפתח ולעצב עובדים סוציאליים מיומנים ובעלי ידע בתחום הטיפולי, הקהילתי ובתחומי השיקום והבריאות (בהתאם למגמת הלימודים בה בוחרים הסטודנטים ללמוד) במסגרות שונות המטפלות בפרטים, בקהילות ובקבוצות.

סיום הלימודים בקורסי המסלול וההכשרה המעשית בהצלחה מקנה זכאות לתואר שני בעבודה סוציאלית ואפשרות להגיש בקשה לרישום בפנקס העובדים הסוציאליים ולקבלת מספר רישיון לעסוק בעבודה סוציאלית.

בוגרי המסלול לתואר שני לבעלי תארים אחרים יכולים להשתלב בעבודה במגוון תחומים ושירותים לאחר סיום התואר: שירותי רווחה, שירותים למען הקהילה, שירותי בריאות הנפש, שירותי בריאות, מרכזים לטיפול בילד ובמשפחה, מרכזים לטיפול בהתמכרויות, מרכזים לטיפול בקשישים, עבודה עם נוער בסיכון, תחומי השיקום, עבודה עם אנשים עם מגבלה, עבודה בעמותות ועוד.

הבוגרים ממלאים מגוון תפקידים: החל בעובדים סוציאליים ומטפלים וכלה בראשי צוות ומנהלי מחלקות לשירותים חברתיים, מחלקות לשירותים סוציאליים וכן בתפקידי מפתח במשרדים הממשלתיים הרלוונטיים או בארגונים פרטיים ובעמותות. בוגרים רבים שסיימו לימודיהם במסלול עם תזה ממשיכים ללימודי תואר שלישי והופכים לחוקרים ולמרצים באקדמיה ובמכוני מחקר.

מסלולי הלימוד  

ניתן ללמוד במסלול עם תזה או במסלול ללא תזה.


מגמות הלימוד  

מגמה טיפולית  

מגמה זו נועדה לגבש זהות של עובד סוציאלי ולהקנות ידע ומיומנויות בהתערבות טיפולית דינמית, בהכרת גישות טיפול מגוונות נוספות בעבודה סוציאלית ובפיתוח אבחון והתערבות עם פרטים ועם קבוצות.

תוכנית הלימודים כוללת קורסים מגוונים ובהם :התערבות וטיפול בעבודה סוציאלית, דינמיקה קבוצתית, מושגים דינמיים: התיאוריה של הפרקטיקה,שיטות התערבות עם הקבוצה, תיאוריה ופרקטיקה בעבודה עם משפחות, עבודה סוציאלית עם ילדים ונוער, אלימות במשפחה, מדיניות רווחה, שהות ורגישות תרבותית, חשיבה ביקורתית בעבודה סוציאלית, התמודדות במצבי לחץ משבר וטראומה, סוגיות בזקנה ועבודה סוציאלית, אתיקה בעבודה סוציאלית, ועוד.

הלימודים במגמה משלבים לימודים והכשרה מעשית המתבצעת לאורך שלוש שנות הלימוד. הסטודנטים משתלבים בעבודה המעשית במגוון מסגרות בהן מועסקים עובדים סוציאליים כגון: שירותי רווחה, שירותים למען הקהילה, שירותי בריאות הנפש, שירותי בריאות, מרכזים לטיפול בילד ובמשפחה, מרכזים לטיפול בהתמכרויות, מרכזים לטיפול בזקנים, עבודה עם נוער בסיכון, תחומי השיקום, עבודה עם אנשים עם מגבלה, עבודה בעמותות ועוד.

המגמה הטיפולית מציעה אפשרות ללמוד באשכול ייחודי:


מגמה טיפולית - אשכול שיקום ובריאות

באשכול זה, בנוסף לקורסים טיפוליים המיועדים לכלל הלומדים במגמה הטיפולית, תוכנית הלימודים כוללת גם קורסי תוכן ייחודיים מעולמות המוגבלות, השיקום, הבריאות והחולי.

בין הקורסים הנלמדים באשכול זה*: מוגבלויות: מבוא לתיאוריה ולפרקטיקה, סוגיות במצבי בריאות וחולי, שיקום והחלמה בבריאות הנפש, המשפחה במצבי חולי ומוגבלות, גישות הגל השלישי בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי באוכלוסיות בריאות ושיקום.

לאחר סיום הלימודים במגמה הטיפולית (כולל באשכול שיקום ובריאות) ניתן להגיש מועמדות ללימודי פסיכותרפיה פסיכואנליטית ביחידה ללימודי המשך של ביה"ס לעבודה סוציאלית בבר-אילן בתנאים הבאים:

  1. ניסיון של שנתיים בבריאות הנפש במסגרת מרפאתית/בית חולים.
     
  2. במהלך תקופה זו המועמד יקבל הדרכה שבועית של עו"ס קליני או של פסיכולוג קליני.


מגמת ניהול וקהילה 

מגמה זו נועדה להכשיר עובדים סוציאליים לעבודה עם קהילות וארגונים.

עובדים סוציאליים קהילתיים מובילים שינויים חברתיים ברמה המקומית, הארגונית והארצית, תוך עבודה משותפת עם תושבים ועם ארגונים חברתיים.

תוכנית הלימודים מתמקדת בהקניית ידע תיאורטי ופרקטי בהתערבויות ברמת המאקרו תוך שימוש בכלים ובידע ברמה הקבוצתית והפרטנית. בנוסף מקנה התוכנית מיומנויות בפיתוח קהילתי, תכנון ופיתוח שירותים קהילתיים, ניהול צוותים וארגונים, שותפויות בין מגזריות ופרקטיקת מדיניות.

בין הקורסים הנלמדים במסגרת המגמה: דיאלוג קהילתי, דינמיקה קבוצתית, עבודה פרטנית לעובדים קהילתיים, שיטות התערבות בעבודה סוציאלית קהילתית, שיטות התערבות עם הקבוצה, מנהיגות, תיאוריה ופרקטיקה בעבודה עם משפחות, יזמות וחדשנות חברתית בראייה עסקית, אלימות במשפחה, מדינת הרווחה במציאות משתנה, אסטרטגיות הובלה בארגונים חברתיים, הצוות כקבוצה קטנה, חשיבה ביקורתית בעבודה סוציאלית, התמודדות במצבי לחץ, משבר וטראומה, סוגיות בזקנה ועבודה סוציאלית, אתיקה בעבודה סוציאלית ועוד.

הלימודים במגמה משלבים לימודים והכשרה מעשית המתבצעת לאורך שלוש שנות הלימוד. הסטודנטים משתלבים בעבודה המעשית במגוון גופים קהילתיים וגופי רווחה שונים בהן מועסקים עובדים סוציאליים קהילתיים כגון: מוסדות לילדים ולנוער, לשכות לשירותים חברתיים, תחנות ייעוץ לנישואין ולמשפחה, שירותי קליטה ועלייה, מתנ"סים, ארגוני סיוע לשכבות החלשות, מפעלי תעשייה, מקלטים לנשים מוכות, מוסדות פסיכיאטריים, בתי ספר, עמותות פרטיות שונות ובמערכת הבריאות הציבורית והפרטית.

 

תואר שני בעבודה סוציאלית  

לבעלי ולבעלות תואר ראשון בעבודה סוציאלית  

התוכנית לתואר שני בעבודה סוציאלית מיועדת לעובדים סוציאליים העובדים בשדה, בעלי תואר ראשון בעבודה סוציאלית. מטרת התכנית היא להקנות ידע תאורטי ומיומנויות מקצועיות מתקדמות בתחומים שונים של עבודה סוציאלית ורווחה חברתית, לפתח את כישורי הטיפול, ההתערבות והמחקר ולהכשיר לתפקידי ניהול, הדרכה, פיתוח שירותים והערכתם. בסיום הלימודים תוענק תעודת "מוסמך בעבודה סוציאלית" (M.A.).  

תוכניות הלימודים בכל המגמות מושתתות על שילוב בין למידה תאורטית ופרקטית באוניברסיטה לבין עבודה סוציאלית בשירות הציבורי, המלווה בהדרכה שבועית קבועה. השילוב הזה מאפשר לרכוש ידע מבוסס ניסיון ולהפוך לעובדים סוציאליים מקצועיים מובילים בתחום התמחותם.   

מסלולי הלימוד  

יש לבחור אחד משני המסלולים:  

מסלול א' - עם עבודת מחקר 

מטרת מסלול זה, נוסף על הקניית ידע תאורטי ומיומנויות מקצועיות מתקדמות וייחודיות, היא קידום המחקר, יצירת ידע חדש במקצוע העבודה הסוציאלית ופיתוח יכולת ההתמקצעות של הסטודנטים כאנשי מחקר. כדי לצייד את הסטודנטים בידע ובכלים לביצוע מחקר ולהבנת מחקר נלמדים בצורה מעמיקה ושיטתית עקרונות החשיבה המדעית, שיטות מחקר כמותיות ואיכותניות וסטטיסטיקה. בית הספר מעמיד לרשות הסטודנט/ית מנחה המלווה אותו/ה בכל שלבי המחקר. בסיום המחקר מוגשת עבודת גמר ויש להיבחן בפני ועדה. תוכנית הלימודים כוללת גם סמינריונים, קורסי פרקטיקום וקורסים הייחודיים לכל מגמה.  

מסלול ב' - ללא עבודת מחקר  

מטרת מסלול זה היא להקנות ידע תאורטי ומיומנויות מקצועיות מתקדמות וייחודיות. תוכנית הלימודים כוללת קורסי מחקר, קורסי פרקטיקום וקורסים הייחודיים לכל מגמה.  


מגמות  

יש לבחור אחת משלוש המגמות:  

  1. מגמה טיפולית  

מגמה ייחודית שמטרתה להקנות מיומנויות טיפול מתקדמות לעובדים סוציאליים בעלי ניסיון בתחום הטיפול. תוכנית הלימודים מורכבת מקורסים תיאורטיים, סמינריונים ופרקטיקומים. התוכנית מבוססת בעיקרה על הגישה הפסיכו דינאמית ומתמקדת באבחון, בהערכה ובטיפול לאורה של גישה זו. הקורסים השונים במגמה מתייחסים לעבודה טיפולית פרטנית עם מבוגרים, עם נוער ועם ילדים, עבודה טיפולית משפחתית ועבודה טיפולית קבוצתית. הלמידה מתקיימת הן ברמה התיאורטית והן ברמה הפרקטית, כאשר הלמידה הפרקטית נעשית בקבוצות קטנות. כמו כן, מושם דגש על קידום הזהות המקצועית של העובדים הסוציאליים כמטפלים. צוות המרצים במגמה הטיפולית כולל מרצים ומרצות ותיקים/ות המשלבים בין הפרקטיקה לתאוריה בעבודתם היומיומית ובהוראה.  

  1. מגמה שיקומית טיפולית 

מגמה ייחודית המשלבת פיתוח מיומנויות טיפוליות עם המשגה והבנה תאורטית בהקשרים של בריאות הנפש, מוגבלויות התפתחותיות ובריאות.  
המגמה מיועדת לעובדים סוציאליים העוסקים בעבודה טיפולית בתחומי בריאות הנפש, מוגבלויות ובריאות. תוכנית הלימודים חושפת את הסטודנטים לגישות טיפול מגוונות, לגישות תאורטיות עדכניות בתחומי המגמה ולחשיבה מחקרית ביקורתית. צוות המרצים והמרצות במגמה  הינו בעל ניסיון עשיר בעבודה בשטח, במחקר ובהוראה, ייחודיות המאפשרת חיבור משמעותי בין התאוריה לפרקטיקה. 
מסיימי מגמה זו יכולים להגיש מועמדות לתכנית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית ביחידה ללימודי המשך של ביה"ס לעבודה סוציאלית בבר-אילן בתנאים הבאים: 1. ניסיון של שנתיים בברה"ן במסגרת מרפאה/בית חולים. 2. במהלך תקופה זו המועמד יקבל הדרכה שבועית של עו"ס קליני או של פסיכולוג קליני. 

  1. מגמת שילוב אמצעים אומנותיים בטיפול

מגמה ייחודית הנועדה להכשיר עובדים סוציאליים בשילוב אומנויות בעבודתם הטיפולית, פרטנית או קבוצתית, תוך הקניית ידע תאורטי ומעשי בתחום, התנסות באמצעים האומנותיים, כגון דרמה, צילום, ציור, ביבליותרפיה, והרחבת המחקר בתחום. תוכנית הלימודים מורכבת מסמינריונים ופרקטיקומים, קורסים ייחודיים למגמה וקורסי מחקר. הלמידה היא בקבוצות קטנות תוך התנסות באמצעים האומנותיים. צוות המרצים במגמת שילוב אמצעים אומנותיים בטיפול כולל אנשי טיפול המשלבים בין הפרקטיקה לאמצעים האומנותיים השונים בעבודתם היומיומית ובעלי ניסיון בהוראה. המגמה אינה מכשירה מטפלים באומנות, אינה מורשה על ידי יה״ת (האגודה הישראלית לטיפול באמנות), או מקנה אפשרות לרישום כמטפלים באומנויות.

  1. מגמת ניהול וקהילה 

מגמה ייחודית המשלבת מיקוד והעמקה בשני עולמות ידע: ניהול וקהילה, הנגזרים מתחום ה"מאקרו פרקטיקה בעבודה סוציאלית". זהו תחום העוסק בהנעת שינויים חברתיים רחבים תוך התמקדות בהתערבויות מקצועיות מתוכננות בארגונים ובקהילות ובהשפעתם על המדיניות.   

תוכנית הלימודים מתמקדת בתיאוריות ובאסטרטגיות התערבות התורמות לפיתוח הזהות המקצועית ולפרקטיקה של העובדים הסוציאליים העוסקים בתחומים אלו או מעוניינים לעסוק בתחומים אלו, תוך יצירת אינטגרציה בין הניסיון והידע של הסטודנטים מעבודתם בשדה לבין החומר הנלמד. יתרה מכך, ניתן דגש על הקניית מיומנויות שיאפשרו לסטודנטים לנהל או לרכז ארגונים ותוכניות התערבות וליצור שינויים מתוכננים בקהילות ובמדיניות תוך הסתכלות עכשווית בנעשה בתחומים אלו בארץ ובעולם. צוות המרצים והמרצות בתוכנית הינו מהשורה הראשונה בתחומים אלה, בעלי/ות פרספקטיבה תיאורטית ופרקטית ישראלית ובין לאומית וראייה מערכתית המשלבת בין מתודות התערבות. הקורסים מוכרים לצורך מומחיות.  

 מסלול יעוץ, הדרכה וניהול  

סטודנטים בארבע המגמות יכולים ללמוד במסלול ייעוץ, הדרכה וניהול לתפקיד מדריך/ה ראש צוות. לשם כך יש ללמוד את הקורסים האלה כחלק מתוכנית הלימודים:
1. סמינריון בהדרכה;  
2. פרקטיקום בהדרכה;  
3. שני קורסים ממגמת ניהול וקהילה.  

תהליך הקבלה למסלול ייעוץ, הדרכה וניהול כולל ריאיון ועמידה בכמה קריטריונים, כגון ותק ומקום העבודה.  

 

תואר שלישי

 

תאריך עדכון אחרון : 29/01/2025