תואר שני בלימודי ניהול ויישוב סכסוכים ומשא ומתן

תנאי קבלה

סטודנטים חדשים מתקבלים מלכתחילה למסלול ב', שהינו מסלול ללא עבודת מחקר. המעוניינים לבצע מחקר ולכתוב עבודת תזה (במסגרת מסלול א') ראו פרטים בהמשך.

לתואר שני ללא תזה רשאים להגיש מועמדות בוגרי תואר ראשון מכל תחומי הידע עם ממוצע ציונים של 80 לפחות.

התוכנית תשקול את קבלתם של מספר מצומצם של מועמדים החורגים במעט מהממוצע הנדרש, אם הם נמצאו כבעלי נתונים אישיים העשויים לתרום לרב-גוניות התוכנית. התוכנית שומרת לעצמה את הזכות לזימון המועמד לראיון.

השלמות

ידע בסיסי בתחום המשפט (שנלמד במסגרת אקדמית כלשהי) הינו חיוני כחומר רקע בלימודי ניהול ויישוב סכסוכים. מי שאינו  בעל ידע אקדמי מוכח בתחום זה, נדרש להשתתף בקורס 27706 "יסודות המשפט" בשנת הלימודים הראשונה לתואר, ולהשיג ציון מינימלי של 75 בקורס.

מבנה הלימודים

הלימודים בתוכנית כוללים היכרות בין-תחומית מקיפה עם נושא הסכסוך, עם התפתחותו ועם הדרכים לניהולו וליישובו. הלימודים מתמקדים בדרכי הטיפול בסוגים שונים של סכסוכים ברמות חברתיות שונות: ברמה הבין-אישית, הארגונית, הקהילתית, הבין-קהילתית והבין-מדינתית. התוכנית מקנה יסודות אקדמיים ומחקריים מקיפים ומציעה שילוב מיטבי בין תאוריה לפרקטיקה והתנסות בשטח.

התוכנית מיועדת למועמדות ולמועמדים מכל תחומי העיסוק ובעלי תואר ראשון מכל תחום, המעוניינים לרכוש כישורים שיאפשרו להם להוות גורם חיובי, ממתן ומגשר בסביבתם המשפחתית, במקום עבודתם ובתחומים נוספים  . התוכנית מתאימה גם למי שממלא או שואף למלא תפקידי מפתח בתחומי ניהול ויישוב סכסוכים וניהול משא ומתן בארגונים מסוגים שונים – במגזר הפרטי ובמגזר הציבורי.

מרבית הארגונים הפועלים היום בעולם גלובלי, בין-תחומי, משתנה, מורכב ותחרותי, מחפשים עובדים שבארגז הכלים שלהם ידע, כישורים וניסיון בניהול ויישוב סכסוכים ובניהול משא ומתן. עובדים הרואים בכל סכסוך בסביבתם הזדמנות לצמיחה. באמצעות הלימודים לתואר שני או שלישי בתוכנית  תרכשו את הכלים הטובים וחדשניים ביותר למניעת סכסוכים, ניהולם ויישובם, לקידום צדק ושיקום, להובלת שינויים מבניים, מוסדיים וחברתיים.

הלימודים הינם במתכונת של מסלול אקדמי המשלב התנסות בשטח. משתתפי התוכנית ילמדו קורסים מתקדמים העוסקים בהיבטים תיאורטיים מגוונים ובמקביל יעסקו ביישום הנלמד בתוכנית. סטודנטים מתחומי לימוד שונים בעלי עניין וכישורים שונים, ירכשו במהלך לימודיהם בתוכנית ידע רב תחומי נרחב ויכולות אקדמיות ופרקטיקות מוכחות בתחום של ניהול ויישוב סכסוכים. התוכנית מתמקדת בשישה תחומים:

  1. גישור רב תחומי; ברמה הבין-אישית, הקהילתית, הבין-קהילתית, העסקית והארגונית.

  2. לימוד ניהול מצבי משבר בסכסוכים מסוגים שונים.

  3. משא ומתן, גישות וטכניקות לטיפול בסכסוכים ברמות חברתיות שונות.

  4. ניהול ויישוב קונפליקטים פנים מדינתיים ובין-לאומיים.

  5. דיאלוג וניהול קונפליקטים בישראל.

  6. היבטים פסיכולוגיים ורגשיים של סכסוכים.

 

התוכנית מציעה ארבע אפשרויות לארגון מגוון הקורסים שתלמדו בתוכנית (במסלול עם תזה וללא תזה):

  1. גישור - כולל מקבץ קורסים בנושא גישור.

    ארגון קורסים זה מתאים למועמדים ולמועמדות מרקע אקדמי ומקצועי מגוון. מקבץ קורסים זה מותאם למגשרים מנוסים ולמגשרים בתחילת דרכם.

  2. המגמה ללימודי ניהול משברים - ראו פרוט נוסף בדפי מידע נפרדים על המגמה.

  3. יישוב סכסוכים בפלטפורמות דיגיטליות - מקבץ קורסים זה  מתאים למבקשים להעמיק את הידע שלהם בנושא השפעות המרחב הדיגיטלי ומאפייניו על תהליכי ניהול ויישוב סכסוכים.

  4. לימודים בתמהיל אישי, שילוב בין מגוון קורסי הבחירה בתוכנית בהתאם לתחומי העניין שתבחרו.

 

להלן פירוט מתכונות הלימוד השונות

  1. גישור - הלימודים במקבץ קורסים בגישור מתאימים לבעלי  ולבעלות רקע אקדמי ומקצועי מגוון, המבקשים לרכוש את כלי הגישור. מקבץ קורסים זה מתאים הן למגשרים מנוסים והן למגשרים בתחילת דרכם. הרקע התאורטי הנלמד מהותי להבנה עמוקה של קונפליקטים, להבנת התנהגויות של אנשים במצבי קונפליקט ולהכרת מודלים שונים להתמודדות עם מצבי אי הסכמה מורכבים. ההתנסות המעשית כוללת צפייה בהליכי גישור וניהול גישורי אמת. ההתנסות מלווה בניתוח רפלקטיבי מעמיק, התורם למגשרים ותיקים וחדשים להבנת תהליכים המתרחשים בחדר הגישור מנקודות מבט שונותמגשרים רבים שסיימו  מקבץ קורסים זה, העידו כי הלימודים שיפרו את יכולותיהם המקצועיות באופן מהותי, בזכות מגוון הקורסים הרחב והבין־תחומי.

    את רשימת הקורסים השייכים למקבץ ניתן למצוא באתר התוכנית.

  2. יישוב סכסוכים בפלטפורמות דיגיטליות

הלימודים במקבץ קורסים ביישוב סכסוכים בפלטפורמות דיגיטליות, מתאימים לבעלי ולבעלות רקע אקדמי ומקצועי מגוון, המבקשים להעמיק את הידע שלהם בנושא השפעות המרחב הדיגיטלי ומאפייניו על תהליכי ניהול ויישוב סכסוכים. מקבץ קורסים זה מתמקד בהיכרות עם התפתחויות טכנולוגיות שבאות לידי ביטוי ביכולות מתקדמות לניהול ויישוב סכסוכים באמצעים מקוונים ובשילוב טכנולוגיות.

הרקע התיאורטי הנלמד במקבץ קורסים זה מהותי להבנת תפקידו של השחקן הדיגיטלי בניהול קונפליקטים, ליכולת להתמודד עם התנהגויות של אנשים בניהול מצבי קונפליקט באמצעים מקוונים ולהכרת מודלים שונים להתמודדות עם מצבי אי הסכמה מורכבים המנוהלים באמצעות טכנולוגיות.

מקבץ הקורסים תורםלהבנת תהליכים ויכולות טכנולוגיות אשר פורצות את גבולות  חדר הגישור ומאפשרות נגישות להליכי יישוב סכסוכים באמצעים מקוונים. הלימודים במקבץ יישוב סכסוכים בפלטפורמות דיגיטליות ישפרואת יכולותיהם המקצועיות של המתמחים ותאפשר להם להיות בקדמת ההתפתחויות בתחום, בזכות ההעמקה וההתנסות בכלים המתקדמים ובניתוח השפעותיהם.

כדי ללמוד במקבץ יישוב סכסוכים בפלטפורמות דיגיטליות יש ללמוד את קורסי הבחירה:

  • הליכים דיגיטליים ומקוונים ליישוב סכסוכים

  • גישור בפלטפורמות מקוונות: היבטים יישומיים במרחב הדיגיטלי

כמו כן, פרויקט השטח של הלומדים  במקבץ יישוב סכסוכים בפלטפורמות דיגיטליות יעסוק ביישוב וניהול סכסוכים במרחב הדיגיטלי.

  1. המגמה ללימודי ניהול משברים

קיימת אפשרות להתמחות בניהול מצבי משבר בסכסוכים במסגרת המגמה ללימודי ניהול משברים. הלימודים במגמה מתאימים לבעלי ולבעלות רקע אקדמי ומקצועי מגוון. הלימודים במגמה זו מקנים הבנה תאורטית, הכשרה מעשית ותרגול הכלים שמציע תחום יישוב הסכסוכים לטיפול בשלב משברי במחזור חיים של סכסוכים מסוגים שונים, כגון: סכסוכים בין־אישיים, סכסוכים בארגון, סכסוכים פנים־קהילתיים ובין־קהילתיים, וכן סכסוכים ברמה הלאומית ובזירה הבין־לאומית.

בשלב של משבר בסכסוך, הצדדים מצויים בסכסוך בעצימות גבוהה; הם נתונים תחת תפיסות של איום גבוה על צרכיהם וערכיהם, ופועלים מתוך מגוון לחצים בתהליכי קבלת ההחלטות במצב של חוסר תקשורת ואי אמון. הסטודנטים והסטודנטיות במגמה זוכים ללמוד קורסים בנושאים חדשניים, ומתרגלים כלים רב־תחומיים שנמצאו יעילים במניעת הידרדרות של מצבי משבר בסכסוכים, היוצרים דינמיקה הרסנית ביחסי הצדדים.

מטרתה של המגמה היא להכשיר מומחים ומומחיות  אשר ילוו צדדים בשלבי משבר בסכסוך לבלימת ההסלמה. הם יסייעו לצדדים לבנות תקשורת מחודשת, לחדש את יחסי האמון ביניהם ולנהל את הסכסוך באופן בונה. המגמה ללימודי ניהול משברים מתאימה במיוחד למועמדים הממלאים, או השואפים למלא, תפקידי מפתח בתחומים של ניהול סכסוכים באופן בונה, ניהול מצבי משבר וניהול משא ומתן בארגונים במגזר הפרטי והציבורי, בארגונים לאומיים ובין-לאומיים.

מספר שעות הלימוד במגמה זהה למספר שעות הלימוד במתכונות הלימוד האחרות בתוכנית.

  1. לימודים בתמהיל אישי, שילוב בין מגוון קורסי הבחירה בתוכנית בהתאם לתחומי העניין שתבחרו.


סדנת הכשרה בגישור 

התוכנית מציעה כקורס בחירה, סדנת הכשרה בגישור בתחומים שונים כולל יחסים בין-אישיים, יחסי עבודה, יחסים בין-קבוצתיים, בין-קהילתיים ועוד. בסיום הסדנה תוענק לבוגריה תעודת מגשר על-פי המתכונת המומלצת על-ידי יחידת הגישור בהנהלת בתי המשפט. הסדנה כרוכה בתשלום נוסף מעבר לתשלום שכר לימוד.


קיימים שני מסלולים

מסלול א' - כולל ביצוע מחקר והגשת עבודת גמר בכתב (תזה).

מסלול ב' - ללא תזה.
ניתן לסיים לימודים בשנה קלנדרית אחת או בשנתיים. המסלול כולל ביצוע פרויקט שטח והגשה של עבודה סמינריונית המסכמת את הפרויקט.   
 
תוכנית הלימודים כוללת קורסי חובה ובחירה וכן סדנאות הכשרה מעשיות.


מסלול א' – עם עבודת מחקר (תזה)

מכסת השעות והסמינריונים 

36 נ"ז כמפורט להלן:

קורסי חובה עיוניים - 14 נ"ז  
קורסים המתמקדים בגישות פוליטיות ודיפלומטיה, גישות פסיכולוגיות-חברתיות וגישות משפטיות, ומהווים את התשתית האינטלקטואלית ללימודי ניהול ויישוב סכסוכים ומשא ומתן.

קורסים מתודולוגיים - 6 נ"ז

קורסי חובה מתודולוגיים – מבוא לשיטות מחקר, סדנה למחקר.

קורסי בחירה מתודולוגיים – שיטות מחקר איכותניות, שיטות מחקר כמותניות – חובה לפחות קורס אחד מבין השנים.

קורסים אלו יסייעו לסטודנטים בעריכת מחקר תזה וכתיבת מחקר התזה.

חובה לסיים את כל לימודי החובה בשנת הלימודים הראשונה, למעט הסדנה למחקר והקורס שיטות מחקר כמותיות שיתקיימו בשנה ב'.

קורסי בחירה - 16 נ"ז  
קורסי בחירה כוללים מגוון של קורסים העוסקים בהיבטים שונים של ניהול ויישוב סכסוכים ומשא ומתן. רשימת קורסי הבחירה משתנה מדי שנה. מומלץ לפנות לתוכנית ולהתעדכן ברשימת הקורסים.
 

מעבר למסלול א (עם תזה)

הרישום למסלול עם תזה יתבצע מותנה בעמידה בכל הקריטריונים הבאים:

  1. ציון 88 ומעלה בכל אחד מקורסי הליבה (קורסי החובה) בשנה א'.

  2. ציון 88 ומעלה בכל אחד מהקורסים המתודולוגיים.

  3. אישור מוועדת המחקר המחלקתית להירשם לקורס סדנה למחקר בשנה ב'.

  4. ציון 88 ומעלה בקורס סדנה למחקר בשנה ב'.

  5. ממוצע ציונים כולל מעל 88.

  6. מציאת מנחה לתזה, בליווי מכתב שיתקבל במזכירות התוכנית, בו המנחה מאשר שהוא הסכים להנחות את הסטודנט לתזה.

  7. כתיבת הצעת תזה אשר תאושר להגשה על ידי המנחה.

  8. אישור מוועדת המחקר המחלקתית.

ללא הצעה מאושרת עד סוף שנה ב', יסיים הסטודנט את לימודיו במסלול ללא תזה (מסלול ב').אם הסטודנט לא השלים את פרויקט השטח כקורס בחירה, יצטרך להשלימו כתנאי לסיום התואר במסלול ללא תזה. על כן, רצוי להירשם לקורס פרויקט שטח בשנה הראשונה או השנייה. במידה ותכתב תזה, קורס פרויקט השטח, ייחשב כקורס בחירה. סטודנט שלא השלים את הקורס פרויקט שטח בשנה הראשונה או השנייה, ישלים אותו בשנה השלישית לצורך סיום לימודיו. 
 

עבודת המחקר 

ביצוע מחקר בהדרכת מנחה אקדמי מתאים.

 

הוראות לכתיבת עבודת התזה

כתיבת העבודה היא בכפוף לתקנון בית-הספר ללימודים מתקדמים (פרטים בפרק המבוא) ועל-פי ההוראות המפורסמות באתר התוכנית ללימודי ניהול ויישוב סכסוכים ומשא ומתן.

 

בחינת גמר

בחינת הגמר בעל-פה תתבסס על עבודת הגמר ועל הביבליוגרפיה ששימשה כבסיס לעבודת התזה.

 

לימודי יהדות

על-פי הדרישות הכלליות לתואר שני (ראו בפרק המבוא).

  

מסלול ב' – ללא תזה (ללא כתיבת עבודת מחקר)

מכסת השעות והסמינריונים

40 נ"ז כמפורט להלן:

קורסי חובה עיוניים - 14 נ"ז קורסים המתמקדים בגישות פוליטיות ודיפלומטיה, גישות פסיכולוגיות -חברתיות וגישות משפטיות, מהווים את התשתית האינטלקטואלית ללימודי ניהול ויישוב סכסוכים ומשא ומתן. חובה לסיים את כל לימודי החובה בשנת הלימודים הראשונה באוניברסיטה.

סמינר לפרויקט שטח (כחלק מקורסי החובה במסלול ללא תזה) - 4 נ"ז

התמחות בת 40 שעות בארגון, בעמותה, במסגרות חינוכיות, ביהמ"ש/ בביה"ד, במרכזי הגישור או בפרקטיקה אחרת העוסקת בניהול דיאלוג, משא ומתן או בניהול וביישוב סכסוכים. בסיום פרויקט ההתמחות, הסטודנטים יכתבו את עבודת השטח המסכמת את פעילותם. עבודה זו הינה גם סמינריון.

ללומדים בשנתיים, מומלץ לקחת קורס זה בשנה הראשונה, אך ניתן להשלימו גם בשנת הלימודים השנייה. 

קורסי בחירה - 22 נ"ז  
קורסי הבחירה כוללים מגוון רחב של קורסים העוסקים בהיבטים שונים של ניהול ויישוב סכסוכים.

רשימת קורסי הבחירה משתנה מדי שנה. מומלץ לבדוק באתר התוכנית ולהתעדכן ברשימת הקורסים המעודכנת.


בחינת גמר

במסלול ללא תזה, סמינר השטח, שנכתב לאחר ביצוע פרויקט השטח, מהווה סיכום אינטגרטיבי של הלימודים לתואר שני ובכך מהווה גם בחינת גמר.

דרישות משותפות לכל המסלולים


לימודי יהדות

על-פי הדרישות הכלליות לתואר שני (ראו בפרק המבוא).

 

  
לקבלת פרטים נוספים

ניתן לפנות לתוכנית בטלפון 03-5318043, בדוא"ל 
ובאתר המחלקה ללימודי ניהול ויישוב סכסוכים ומשא ומתן

 

תאריך עדכון אחרון : 05/11/2025