בית הספר לעבודה סוציאלית ע"ש לואיס וגבי וויספלד
תואר שני
תואר שני בעבודה סוציאלית לבעלי ובעלות תארים אחרים
מסלול התואר השני בעבודה סוציאלית לבעלי תארים מתחומים אחרים (שאינם עבודה סוציאלית) המבקשים לעשות הסבה מקצועית לעבודה סוציאלית.
המסלול נועד לפתח ולעצב עובדים סוציאליים מיומנים ובעלי ידע בתחום הטיפולי, הקהילתי ובתחומי השיקום והבריאות (בהתאם למגמת הלימודים בה בוחרים הסטודנטים ללמוד) במסגרות שונות המטפלות בפרטים, בקהילות ובקבוצות.
סיום הלימודים בקורסי המסלול וההכשרה המעשית בהצלחה מקנה זכאות לתואר שני בעבודה סוציאלית ואפשרות להגיש בקשה לרישום בפנקס העובדים הסוציאליים ולקבלת מספר רישיון לעסוק בעבודה סוציאלית.
בוגרי המסלול לתואר שני לבעלי תארים אחרים יכולים להשתלב בעבודה במגוון תחומים ושירותים לאחר סיום התואר: שירותי רווחה, שירותים למען הקהילה, שירותי בריאות הנפש, שירותי בריאות, מרכזים לטיפול בילד ובמשפחה, מרכזים לטיפול בהתמכרויות, מרכזים לטיפול בקשישים, עבודה עם נוער בסיכון, תחומי השיקום, עבודה עם אנשים עם מגבלה, עבודה בעמותות ועוד.
הבוגרים ממלאים מגוון תפקידים: החל בעובדים סוציאליים ומטפלים וכלה בראשי צוות ומנהלי מחלקות לשירותים חברתיים, מחלקות לשירותים סוציאליים וכן בתפקידי מפתח במשרדים הממשלתיים הרלוונטיים או בארגונים פרטיים ובעמותות. בוגרים רבים שסיימו לימודיהם במסלול עם תזה ממשיכים ללימודי תואר שלישי והופכים לחוקרים ולמרצים באקדמיה ובמכוני מחקר.
מסלולי הלימוד
ניתן ללמוד במסלול עם תזה או במסלול ללא תזה. פרטים על כל מסלול נמצאים באתר בית הספר לעבודה סוציאלית.
היקף הלימודים בשנה א' – קורסי השלמה 24 נ"ז או 34 נ"ז (תלוי בהיקף הפטורים מקורסים על סמך לימודים קודמים).
היקף הלימודים בשנים ב'-ג' במסלול א' (עם עבודת מחקר) - 36 נ"ז
היקף הלימודים בשנים ב'-ג' במסלול ב' (ללא עבודת מחקר) - 48 נ"ז
מגמות הלימוד
מגמה טיפולית
מגמה זו נועדה לגבש זהות של עובד סוציאלי ולהקנות ידע ומיומנויות בהתערבות טיפולית דינמית, בהכרת גישות טיפול מגוונות נוספות בעבודה סוציאלית ובפיתוח אבחון והתערבות עם פרטים ועם קבוצות.
תוכנית הלימודים כוללת קורסים מגוונים ובהם :התערבות וטיפול בעבודה סוציאלית, דינמיקה קבוצתית, מושגים דינמיים: התיאוריה של הפרקטיקה,שיטות התערבות עם הקבוצה, תיאוריה ופרקטיקה בעבודה עם משפחות, עבודה סוציאלית עם ילדים ונוער, אלימות במשפחה, מדיניות רווחה, שהות ורגישות תרבותית, חשיבה ביקורתית בעבודה סוציאלית, התמודדות במצבי לחץ משבר וטראומה, סוגיות בזקנה ועבודה סוציאלית, אתיקה בעבודה סוציאלית, ועוד.
הלימודים במגמה משלבים לימודים והכשרה מעשית המתבצעת לאורך שלוש שנות הלימוד. הסטודנטים משתלבים בעבודה המעשית במגוון מסגרות בהן מועסקים עובדים סוציאליים כגון: שירותי רווחה, שירותים למען הקהילה, שירותי בריאות הנפש, שירותי בריאות, מרכזים לטיפול בילד ובמשפחה, מרכזים לטיפול בהתמכרויות, מרכזים לטיפול בזקנים, עבודה עם נוער בסיכון, תחומי השיקום, עבודה עם אנשים עם מגבלה, עבודה בעמותות ועוד.
המגמה הטיפולית מציעה אפשרות ללמוד באשכול ייחודי:
מגמה טיפולית - אשכול שיקום ובריאות
באשכול זה, בנוסף לקורסים טיפוליים המיועדים לכלל הלומדים במגמה הטיפולית, תוכנית הלימודים כוללת גם קורסי תוכן ייחודיים מעולמות המוגבלות, השיקום, הבריאות והחולי.
בין הקורסים הנלמדים באשכול זה*: מוגבלויות: מבוא לתיאוריה ולפרקטיקה, סוגיות במצבי בריאות וחולי, שיקום והחלמה בבריאות הנפש, המשפחה במצבי חולי ומוגבלות, גישות הגל השלישי בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי באוכלוסיות בריאות ושיקום.
לאחר סיום הלימודים במגמה הטיפולית (כולל באשכול שיקום ובריאות) ניתן להגיש מועמדות ללימודי פסיכותרפיה פסיכואנליטית ביחידה ללימודי המשך של ביה"ס לעבודה סוציאלית בבר-אילן בתנאים הבאים:
- ניסיון של שנתיים בבריאות הנפש במסגרת מרפאתית/בית חולים.
- במהלך תקופה זו המועמד יקבל הדרכה שבועית של עו"ס קליני או של פסיכולוג קליני.
מגמת ניהול וקהילה
מגמה זו נועדה להכשיר עובדים סוציאליים לעבודה עם קהילות וארגונים.
עובדים סוציאליים קהילתיים מובילים שינויים חברתיים ברמה המקומית, הארגונית והארצית, תוך עבודה משותפת עם תושבים ועם ארגונים חברתיים.
תוכנית הלימודים מתמקדת בהקניית ידע תיאורטי ופרקטי בהתערבויות ברמת המאקרו תוך שימוש בכלים ובידע ברמה הקבוצתית והפרטנית. בנוסף מקנה התוכנית מיומנויות בפיתוח קהילתי, תכנון ופיתוח שירותים קהילתיים, ניהול צוותים וארגונים, שותפויות בין מגזריות ופרקטיקת מדיניות.
בין הקורסים הנלמדים במסגרת המגמה: דיאלוג קהילתי, דינמיקה קבוצתית, עבודה פרטנית לעובדים קהילתיים, שיטות התערבות בעבודה סוציאלית קהילתית, שיטות התערבות עם הקבוצה, מנהיגות, תיאוריה ופרקטיקה בעבודה עם משפחות, יזמות וחדשנות חברתית בראייה עסקית, אלימות במשפחה, מדינת הרווחה במציאות משתנה, אסטרטגיות הובלה בארגונים חברתיים, הצוות כקבוצה קטנה, חשיבה ביקורתית בעבודה סוציאלית, התמודדות במצבי לחץ, משבר וטראומה, סוגיות בזקנה ועבודה סוציאלית, אתיקה בעבודה סוציאלית ועוד.
הלימודים במגמה משלבים לימודים והכשרה מעשית המתבצעת לאורך שלוש שנות הלימוד. הסטודנטים משתלבים בעבודה המעשית במגוון גופים קהילתיים וגופי רווחה שונים בהן מועסקים עובדים סוציאליים קהילתיים כגון: מוסדות לילדים ולנוער, לשכות לשירותים חברתיים, תחנות ייעוץ לנישואין ולמשפחה, שירותי קליטה ועלייה, מתנ"סים, ארגוני סיוע לשכבות החלשות, מפעלי תעשייה, מקלטים לנשים מוכות, מוסדות פסיכיאטריים, בתי ספר, עמותות פרטיות שונות ובמערכת הבריאות הציבורית והפרטית.
תנאי קבלה
יש לעמוד בכל תנאי הקבלה המפורטים מטה. עמידה רק בחלק מתנאי הקבלה אינה מאפשרת הגשת מועמדות
- תואר ממוסד אקדמי מוכר
מועמדים שאין ברשותם תואר / אישור זכאות לתואר לא יוכלו להגיש מועמדות ומועמדותם תדחה באופן אוטומטי ללא דיון בוועדת הקבלה.
- ממוצע 85 בתואר הקודם
בעת ההרשמה חובה להציג גיליון ציונים סופי ואישור זכאות לתואר.
- עמידה בקורסי קדם כתנאי לקבלה
קורסים שנלמדו במסגרת אקדמית ובמוסד אקדמי מוכר ע"י המועצה להשכלה גבוהה, בעשר השנים האחרונות:
- מבוא לפסיכולוגיה
- 2קורסים מתחום המחקר (כדוגמת סטטיסטיקה ושיטות מחקר)
אם הקורסים הנ"ל נלמדו שלא במסגרת התואר הקודם, יש לצרף למסמכי ההרשמה גם גיליון ציונים רשמי המעיד על סיום לימודים בקורסים הנ"ל בציון 'עובר'.
- ניסיון בעבודה (בשכר או בהתנדבות) של שנה (קלנדרית) ומעלה בפעילות חברתית ברמת הפרט, הקבוצה או הקהילה (ניסיון בהוראה בלבד או ניסיון שנרכש במסגרת חובות אקדמיות או שירות צבאי/לאומי, אינו נחשב כניסיון רלבנטי ללימודים בתכנית). יש לצרף אישור ממקום העבודה / ההתנדבות לטופסי המועמדות (אישור ההעסקה חייב להתייחס לניסיון הרלבנטי להרשמה לתכנית). קבלה מותנית באישור על ניסיון של שנה קלנדרית לפחות (ניתן להתייחס לניסיון מצטבר מכמה מקומות עבודה / התנדבות).
המועמדים ידרשו להעביר המלצה (ע"ג טופס מובנה של ביה"ס לעבודה סוציאלית) ולמלא טופס אישי למועמד (טופס מובנה של ביה"ס לעבודה סוציאלית) – ניתן להוריד את הטפסים מעמוד תהליך ההרשמה באתר ביה"ס לעבודה סוציאלית. יש לשים לב שיש לבצע בנוסף גם הרשמה כללית לאוניברסיטה.
* ועדת הקבלה תדון רק במועמדים שביצעו את ההרשמה לאוניברסיטה ואת שלבי ההרשמה לביה"ס לעבודה סוציאלית.
* ועדת הקבלה תדון במועמדות על בסיס כל המסמכים שהעביר המועמד לאוניברסיטה ולביה"ס לעבודה סוציאלית. ועדת המיון רשאית לזמן מועמדים לראיון על פי שיקול דעתה.
* מיון המועמדים נעשה על סמך שקלול כל נתוני המועמד, והוא יחסי לכלל המועמדים הנרשמים באותה שנה. מספר המקומות בתוכנית הינו מוגבל. מועמדותם של מועמדים שאינם עומדים בתנאי הקבלה ובחרו להגיש מועמדותם – מועמדותם תבחן ותבדק בסיום תהליך המיונים לתוכנית במידה ויהיה מקום לכך. מועמדים שהגישו מועמדות ללא זכאות סופית לתואר קודם – מועמדותם תדחה ללא דיון נוסף.
*עמידה בדרישות אלו אינה מהווה אישור לקבלת פטור מקורסים הנלמדים בשנה א'. קבלת פטור מקורסים תיבחן לגבי כל המועמדים שיתקבלו ללימודים בהתאם לקורסים שלמדו ולקריטריונים שיקבעו ע"י בית הספר לעבודה סוציאלית. החלטה תתקבל לאחר בדיקת הסילבוסים של הקורסים ובדיקת גיליון ציונים.
תנאים נוספים להגשת מועמדות למסלול עם עבודת גמר מחקרית (תזה)
להגשת מועמדות למסלול עם תזה נדרשים בנוסף לסעיפים 4-1 תנאי הקבלה האלה:
- ציון 85 ומעלה בקורס "שיטות מחקר" בתואר הקודם.
- ציון 85 ומעלה בקורס "סטטיסטיקה ו- SPSS" בתואר הקודם.
- פטור מאנגלית בתואר ראשון או ציון 85 ומעלה בקורס אנגלית בתואר הקודם.
- מי שאינו עונה על תנאי הקבלה הללו ומעוניין להירשם למסלול זה צריך לעבור בחינת מיון. הבחינה מתקיימת בחודשי הקיץ (מועד אחד( ויש להירשם אליה מראש כאשר נודיע על המועד. המבדק יבדק ע"י ראש המסלול ותתקבל החלטה על קבלה / אי קבלה למסלול עם תזה.
- סטודנטים הלומדים במסלול עם עבודת מחקר (תזה) יכול וידרשו ללמוד בשנה השנייה ללימודים קורס מחקר ביום נוסף (יום רביעי).
הערה: אם נדרשת השלמת קורסים לצורך הגשת מועמדות, ניתן להשלימם בכל מוסד אקדמי המוכר ע"י המועצה להשכלה גבוהה, ובתנאי שהקורסים נלמדו בהיקף השעות הנדרש ובהתאם לקריטריונים המצוינים. לא ניתן ללמוד קורסים אלו בבית הספר לעבודה סוציאלית בבר-אילן.
תהליך ההרשמה
- יש להירשם לתוכנית ההשלמה לתואר שני בעבודה סוציאלית באתר האינטרנט של אוניברסיטת בר אילן ולעקוב אחר ההנחיות.
- בנוסף ובמקביל יש להעביר מסמכים ישירות לבית הספר לעבודה סוציאלית. ההרשמה לבית הספר כוללת: מילוי טופס הרשמה למועמד (טופס מובנה של בית הספר לעבודה סוציאלית), העברת טופס המלצה של ממונה במקום העבודה או ההתנדבות (טופס מובנה של בית הספר לעבודה סוציאלית), העברת אישור העסקה ממקום העבודה/התנדבות, העברת תמונה והעברת העתק גיליון ציונים ואישור זכאות לתואר. הנחיות מלאות וקישור לטפסים מעודכנים נמצאים באתר בית הספר לעבודה סוציאלית.
משך הלימודים
משך הלימודים הוא שלוש שנים.
פרטים מלאים על מבנה המסלול לתואר שני לבעלי תארים אחרים מופיעים באתר בית הספר לעבודה סוציאלית.
הצעת מחקר יש להגיש עד סוף שנת הלימודים הראשונה
ולא יאוחר מתחילת שנת הלימודים השנייה.
הוראות לכתיבת עבודת הגמר
ראו תקנון בית הספר ללימודים מתקדמים בפרק המבוא, וכן הנחיות מפורטות באתר בית הספר.
בחינת גמר (הגנה על התזה)
בחינת ההגנה על התזה תיערך בע"פ ותתבסס על עבודת הגמר ועל הביבליוגרפיה ששימשה בסיס לעבודת המחקר.
ידיעת שפות
תלמידי מסלול א' (עם תזה) נדרשים ללמוד אנגלית לתואר שני (פרטים על מבחני המיון, רמות הקורסים שייקבעו והקריטריונים למתן פטור לזכאים ראו בפרק המבוא).
תלמידי מסלול ב' (בלי תזה) פטורים מלימודי אנגלית לתואר שני.
לימודי יהדות
על פי הדרישות הכלליות לתואר שני - ראו בפרק המבוא.
לקבלת פרטים נוספים ניתן לעיין באתר בית הספר לעבודה סוציאלית
מזכירות המסלול לתואר שני לבעלי תארים אחרים
טלפון 03-5317736, דוא"ל
תואר שני בעבודה סוציאלית
לבעלי ולבעלות תואר ראשון בעבודה סוציאלית
התוכנית לתואר שני בעבודה סוציאלית מיועדת לעובדים סוציאליים העובדים בשדה, בעלי תואר ראשון בעבודה סוציאלית. מטרת התכנית היא להקנות ידע תאורטי ומיומנויות מקצועיות מתקדמות בתחומים שונים של עבודה סוציאלית ורווחה חברתית, לפתח את כישורי הטיפול, ההתערבות והמחקר ולהכשיר לתפקידי ניהול, הדרכה, פיתוח שירותים והערכתם. בסיום הלימודים תוענק תעודת "מוסמך בעבודה סוציאלית" (M.A.).
תוכניות הלימודים בכל המגמות מושתתות על שילוב בין למידה תאורטית ופרקטית באוניברסיטה לבין עבודה סוציאלית בשירות הציבורי, המלווה בהדרכה שבועית קבועה. השילוב הזה מאפשר לרכוש ידע מבוסס ניסיון ולהפוך לעובדים סוציאליים מקצועיים מובילים בתחום התמחותם.
מסלולי הלימוד
יש לבחור אחד משני המסלולים:
מסלול א' - עם עבודת מחקר
מטרת מסלול זה, נוסף על הקניית ידע תאורטי ומיומנויות מקצועיות מתקדמות וייחודיות, היא קידום המחקר, יצירת ידע חדש במקצוע העבודה הסוציאלית ופיתוח יכולת ההתמקצעות של הסטודנטים כאנשי מחקר. כדי לצייד את הסטודנטים בידע ובכלים לביצוע מחקר ולהבנת מחקר נלמדים בצורה מעמיקה ושיטתית עקרונות החשיבה המדעית, שיטות מחקר כמותיות ואיכותניות וסטטיסטיקה. בית הספר מעמיד לרשות הסטודנט/ית מנחה המלווה אותו/ה בכל שלבי המחקר. בסיום המחקר מוגשת עבודת גמר ויש להיבחן בפני ועדה. תוכנית הלימודים כוללת גם סמינריונים, קורסי פרקטיקום וקורסים הייחודיים לכל מגמה.
מסלול ב' - ללא עבודת מחקר
מטרת מסלול זה היא להקנות ידע תאורטי ומיומנויות מקצועיות מתקדמות וייחודיות. תוכנית הלימודים כוללת קורסי מחקר, קורסי פרקטיקום וקורסים הייחודיים לכל מגמה.
מגמות
יש לבחור אחת משלוש המגמות:
- מגמה טיפולית
מגמה ייחודית שמטרתה להקנות מיומנויות טיפול מתקדמות לעובדים סוציאליים בעלי ניסיון בתחום הטיפול. תוכנית הלימודים מורכבת מקורסים תיאורטיים, סמינריונים ופרקטיקומים. התוכנית מבוססת בעיקרה על הגישה הפסיכו דינאמית ומתמקדת באבחון, בהערכה ובטיפול לאורה של גישה זו. הקורסים השונים במגמה מתייחסים לעבודה טיפולית פרטנית עם מבוגרים, עם נוער ועם ילדים, עבודה טיפולית משפחתית ועבודה טיפולית קבוצתית. הלמידה מתקיימת הן ברמה התיאורטית והן ברמה הפרקטית, כאשר הלמידה הפרקטית נעשית בקבוצות קטנות. כמו כן, מושם דגש על קידום הזהות המקצועית של העובדים הסוציאליים כמטפלים. צוות המרצים במגמה הטיפולית כולל מרצים ומרצות ותיקים/ות המשלבים בין הפרקטיקה לתאוריה בעבודתם היומיומית ובהוראה.
- מגמה שיקומית טיפולית
מגמה ייחודית המשלבת פיתוח מיומנויות טיפוליות עם המשגה והבנה תאורטית בהקשרים של בריאות הנפש, מוגבלויות התפתחותיות ובריאות.
המגמה מיועדת לעובדים סוציאליים העוסקים בעבודה טיפולית בתחומי בריאות הנפש, מוגבלויות ובריאות. תוכנית הלימודים חושפת את הסטודנטים לגישות טיפול מגוונות, לגישות תאורטיות עדכניות בתחומי המגמה ולחשיבה מחקרית ביקורתית. צוות המרצים והמרצות במגמה הינו בעל ניסיון עשיר בעבודה בשטח, במחקר ובהוראה, ייחודיות המאפשרת חיבור משמעותי בין התאוריה לפרקטיקה. מסיימי מגמה זו יכולים להגיש מועמדות לתכנית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית ביחידה ללימודי המשך של ביה"ס לעבודה סוציאלית בבר-אילן בתנאים הבאים: 1. ניסיון של שנתיים בברה"ן במסגרת מרפאה/בית חולים. 2. במהלך תקופה זו המועמד יקבל הדרכה שבועית של עו"ס קליני או של פסיכולוג קליני.
- מגמת שילוב אמצעים אומנותיים בטיפול
מגמה ייחודית הנועדה להכשיר עובדים סוציאליים בשילוב אומנויות בעבודתם הטיפולית, פרטנית או קבוצתית, תוך הקניית ידע תאורטי ומעשי בתחום, התנסות באמצעים האומנותיים, כגון דרמה, צילום, ציור, ביבליותרפיה, והרחבת המחקר בתחום. תוכנית הלימודים מורכבת מסמינריונים ופרקטיקומים, קורסים ייחודיים למגמה וקורסי מחקר. הלמידה היא בקבוצות קטנות תוך התנסות באמצעים האומנותיים. צוות המרצים במגמת שילוב אמצעים אומנותיים בטיפול כולל אנשי טיפול המשלבים בין הפרקטיקה לאמצעים האומנותיים השונים בעבודתם היומיומית ובעלי ניסיון בהוראה. המגמה אינה מכשירה מטפלים באומנות, אינה מורשה על ידי יה״ת (האגודה הישראלית לטיפול באמנות), או מקנה אפשרות לרישום כמטפלים באומנויות.
- מגמת ניהול וקהילה
מגמה ייחודית המשלבת מיקוד והעמקה בשני עולמות ידע: ניהול וקהילה, הנגזרים מתחום ה"מאקרו פרקטיקה בעבודה סוציאלית". זהו תחום העוסק בהנעת שינויים חברתיים רחבים תוך התמקדות בהתערבויות מקצועיות מתוכננות בארגונים ובקהילות ובהשפעתם על המדיניות.
תוכנית הלימודים מתמקדת בתיאוריות ובאסטרטגיות התערבות התורמות לפיתוח הזהות המקצועית ולפרקטיקה של העובדים הסוציאליים העוסקים בתחומים אלו או מעוניינים לעסוק בתחומים אלו, תוך יצירת אינטגרציה בין הניסיון והידע של הסטודנטים מעבודתם בשדה לבין החומר הנלמד. יתרה מכך, ניתן דגש על הקניית מיומנויות שיאפשרו לסטודנטים לנהל או לרכז ארגונים ותוכניות התערבות וליצור שינויים מתוכננים בקהילות ובמדיניות תוך הסתכלות עכשווית בנעשה בתחומים אלו בארץ ובעולם. צוות המרצים והמרצות בתוכנית הינו מהשורה הראשונה בתחומים אלה, בעלי/ות פרספקטיבה תיאורטית ופרקטית ישראלית ובין לאומית וראייה מערכתית המשלבת בין מתודות התערבות. הקורסים מוכרים לצורך מומחיות.
מסלול יעוץ, הדרכה וניהול
סטודנטים בארבע המגמות יכולים ללמוד במסלול ייעוץ, הדרכה וניהול לתפקיד מדריך/ה ראש צוות. לשם כך יש ללמוד את הקורסים האלה כחלק מתוכנית הלימודים:
1. סמינריון בהדרכה;
2. פרקטיקום בהדרכה;
3. שני קורסים ממגמת ניהול וקהילה.
תהליך הקבלה למסלול ייעוץ, הדרכה וניהול כולל ריאיון ועמידה בכמה קריטריונים, כגון ותק ומקום העבודה.
תנאי הקבלה
הכרחי תואר ראשון בעבודה סוציאלית ממוסד אקדמי מוכר בממוצע ציונים של 85 ומעלה (מועמדים שאין ברשותם בעת ההרשמה תעודת זכאות לא יוכלו להגיש מועמדות).
למגמה טיפולית דרושים ניסיון של שנתיים לפחות (מסיום התואר הראשון) בטיפול פרטני ארוך-טווח בגישה דינמית בשירות מוכר לעבודה סוציאלית וקבלת הדרכה שבועית מעובד/ת סוציאלית בעל/ת תואר שני בעבודה סוציאלית וראייה טיפולית.
למגמה שיקומית טיפולית דרושים ניסיון של שנתיים לפחות (מסיום התואר הראשון) בעבודה טיפולית בתחומי המוגבלויות, הבריאות או בריאות הנפש וקבלת הדרכה קבועה מעובד/ת סוציאלי/ת.
מגמת שילוב אמצעים אומנותיים בטיפול - ניסיון של שנתיים ומעלה (מסיום התואר הראשון) בעבודה טיפולית בשירות מוכר לעבודה סוציאלית בליווי הדרכה קבועה מעובד סוציאלי. נדרשת נכונות להתנסות מעשית אישית וקבוצתית בסוגים שונים של אמצעים אומנותיים ולשילובם בעבודה הטיפולית.
למגמת ניהול וקהילה דרושים ניסיון של שנתיים לפחות (מסיום התואר הראשון) בתפקידי ניהול/ריכוז או בעבודה קהילתית או בעבודה פרטנית המשלבת מרכיבים ריכוזיים/קהילתיים וקבלת הדרכה קבועה מעובד/ת סוציאלי/ת.
במקרים חריגים תישקל מועמדות של בעלי ובעלות תואר ראשון בעבודה סוציאלית וניסיון בעבודה סוציאלית שאינם עומדים בקריטריונים שהוצגו במלואם.
למסלול עם תזה נדרשים:
- ציון 85 ומעלה בקורס שיטות מחקר בתואר הראשון.
- ציון 85 ומעלה בקורס סטטיסטיקה ו-SPSS בתואר הראשון.
- פטור מאנגלית בתואר הראשון או ציון 85 ומעלה בקורס אנגלית בתואר הראשון.
מועמדים שאינם עונים על תנאי הקבלה למסלול עם תזה ומעוניינים להירשם למסלול עם תזה נדרשים לעבור בחינת מיון. הבחינה מתקיימת בחודשי הקיץ (מועד אחד) ויש להירשם אליה מראש כאשר נודיע על המועד. המבדק ייבדק ע"י ראש המסלול ותתקבל החלטה על קבלה / אי קבלה למסלול עם תזה.
כל הסטודנטים בתוכנית לתואר שני מחויבים לעבוד במהלך הלימודים (בשכר או בהתנדבות) בשירות מוכר לעבודה סוציאלית בהיקף של 8 שעות שבועיות לפחות בליווי הדרכה קבועה מעובד/ת סוציאלי/ת.
תהליך ההרשמה
יש להירשם לתואר שני בעבודה סוציאלית באתר האינטרנט של אוניברסיטת בר אילן ולעקוב אחר ההנחיות. חשוב לשים לב לתעודות ולגיליון הציונים שיש להגיש לבית הספר ללימודים מתקדמים.
בנוסף ובמקביל יש לשלוח ישירות לבית הספר לעבודה סוציאלית טופסי ההרשמה הרלוונטיים למגמה שאליה נרשמים. הטפסים הינם טפסים מובנים והם נמצאים באתר בית הספר לעבודה סוציאלית.
ועדת הקבלה תוכל לדון רק במועמדים שביצעו את שני שלבי ההרשמה ושיש בתיקם את כל החומר הנדרש. לאחר דיון של הוועדה בתיק המועמד/ת מתקבלת החלטה אם לזמנו/ה להמשך תהליך המיון – ריאיון.
מיון המועמדים נעשה על סמך שקלול כל נתוני המועמד/ת והוא יחסי לכלל המועמדים הנרשמים באותה שנה.
בית הספר אינו מבטיח את קבלת כל המועמדים, גם אם הם עומדים בדרישות הסף.
במקרים חריגים וייחודיים תישקל מועמדות של מי שאינם עומדים בכל תנאי הקבלה, בהתאם להחלטת ועדת הקבלה ושיקוליה. הדיון במועמדים אלו יתקיים בשלבים מאוחרים של תקופת ההרשמה, לאחר הדיון במועמדים העונים על כל תנאי הקבלה.
משך הלימודים
משך הלימודים בשני המסלולים הוא שנתיים.
בית הספר ללימודים מתקדמים מאשר במקרים מוצדקים ובהמלצת רה"מ והמנחה הארכה לשנת לימודים שלישית וזאת רק לסטודנטים במסלול א' לצורך השלמת עבודת המחקר ולא לשמיעת קורסים.
מכסת השעות והסמינריונים
מסלול א' - עם עבודת מחקר
36 נ"ז ועבודת מחקר.
בכל המגמות
סמינריון ופרקטיקום - 8 נ"ז
קורסי מגמה - 16 נ"ז
קורסי מחקר - 12 נ"ז
סה"כ 36 נ"ז
הצעת מחקר יש להגיש עד סוף שנת הלימודים הראשונה
ולא יאוחר מתחילת שנת הלימודים השנייה.
הוראות לכתיבת עבודת הגמר
ראו תקנון בית הספר ללימודים מתקדמים בפרק המבוא, וכן הנחיות מפורטות באתר בית הספר.
בחינת גמר (הגנה על התזה)
בחינת ההגנה על התזה תיערך בע"פ ותתבסס על עבודת הגמר ועל הביבליוגרפיה ששימשה בסיס לעבודת המחקר.
ידיעת שפות
אנגלית לתואר שני. יש להיבחן במבחן המיון לפני תחילת הלימודים וללמוד את הקורס כבר בשנה הראשונה ללימודים (פרטים על מבחני המיון, רמות הקורסים שייקבעו והקריטריונים למתן פטור לזכאים ראו בפרק המבוא).
לימודי יהדות
על פי הדרישות הכלליות לתואר שני (ראו בפרק המבוא).
מסלול ב' - ללא עבודת מחקר
48 נ"ז
בכל המגמות
סמינריון ופרקטיקום - 16 נ"ז
קורסי מגמה - 26 נ"ז
קורסי מחקר - 6 נ"ז
סה"כ 48 נ"ז
לימודי יהדות
על פי הדרישות הכלליות לתואר שני (ראו בפרק המבוא).
מסלול השלמת תזה
מסלול השלמת תזה מיועד לעובדים.ות סוציאליים.ות שסיימו תואר שני במסלול בלי תזה ומעוניינים.ות לבצע עבודת מחקר ולכתוב תזה. כדי לצייד את הסטודנטים בידע ובכלים לביצוע ולהבנת מחקר, נלמדים בצורה מעמיקה ושיטתית עקרונות החשיבה המדעית, שיטות מחקר כמותניות ואיכותניות וסטטיסטיקה. בית הספר מעמיד לרשות כל סטודנט.ית מנחה המלווה את הסטודנט.ית בכל שלבי המחקר. הסטודנט.ית בוחר.ת את נושא המחקר מבין נושאי המחקר של חברי הסגל המנחים, ובהתייעצות עם המנחה, מגיש הצעה ראשונית של המחקר והצעה מפורטת, ולאחר קבלת אישור על ההצעה ואישור ועדת אתיקה ניתן להתחיל במחקר. בסיום המחקר הסטודנט.ית מגיש.ה עבודת תזה ונבחן.ת בפני ועדה. סטודנט.ית שעבודת התזה שלו.ה תאושר יקבל. תקבל אישור על כתיבת התזה הכולל את הציון שניתן לה. במסלול זה לא תוענק תעודת מוסמך.
תנאי הקבלה
1. תואר ראשון ושני בעבודה סוציאלית או תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בתחום קרוב או תואר ראשון בתחום קרוב ותואר שני בעבודה סוציאלית (במסלול לתואר שני לבעלי תארים אחרים הכולל רישום בפנקס העובדים הסוציאליים).
חובה זכאות לתואר בעת הגשת מועמדות.
2. ציון ממוצע סופי של 86 ומעלה בתואר השני
3. ציון ממוצע של 86 ומעלה בסמינריונים בתואר השני
4. ציון ממוצע של 86 ומעלה בקורסי המחקר
5. נושא מחקר מגובש
6.הסכמה של מנחה מסגל בית הספר להנחיה
תוכנית הלימודים
בשתי השנים יש ללמוד קורסי מחקר המתקיימים בימי רביעי החל משעות הצהריים ועד לשעות הערב, לפי הפירוט הזה:
שנה א'
* נ"ז = נקודות זכות
שיטות מחקר - כמותי - 2 נ"ז או שיטות מחקר - איכותני - 2 נ"ז
שנה ב'
סמינר תזות - 4 נ"ז
סטטיסטיקה ו-SPSS 4 נ"ז או ניתוח איכותני - 4 נ"ז
מכסת השעות הנדרשות: 10 נ"ז סה"כ + כתיבת עבודת תזה
ייתכנו שינויים בתוכנית הלימודים, לפי החלטת הוועדה לתואר שני של בית הספר וצורכי הסטודנט/ית.
משך הלימודים: עד שנתיים
לפרטים נוספים ניתן לעיין באתר בית הספר לעבודה סוציאלית
או לפנות לעידית פורת, מרכזת תארים מתקדמים,
בטלפון 03-5318354, בדוא"ל
תואר שלישי
מטרת התוכנית לתואר שלישי היא לעודד מצוינות אקדמית ומנהיגות מקצועית בקרב הסטודנטים באמצעות קידומם בתחומי המחקר והחשיבה המדעית ובהערכת מדיניות ומערכות שירותים המופעלות בשדה. התוכנית מאפשרת לסטודנטים להעמיק את הידע בתחום ממוקד, לשפר את מיומנויות המחקר ולערוך מחקר אמפירי מקורי. הלימודים בתוכנית נמשכים ארבע שנים ובסיומם מקבלים תואר דוקטור לפילוסופיה .(Ph.D.)
תנאי הקבלה
- תואר ראשון ושני בעבודה סוציאלית או תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בתחום קרוב או תואר ראשון בתחום קרוב ותואר שני בעבודה סוציאלית (בתוכנית השלמה הכוללת רישום בפנקס העובדים הסוציאליים). מועמדים שאין ברשותם בעת ההרשמה תעודת זכאות לתואר שני וגיליון ציונים הכולל את כל הציונים, כולל ציון התזה, מתבקשים לפנות למרכזת תארים מתקדמים בבית הספר לעבודה סוציאלית.
- סיום מסלול עם תזה (מסלול מחקרי)
- ניסיון בשדה העבודה הסוציאלית
- ציון סופי של 86 ומעלה בתואר השני
- ציון של 90 ומעלה בעבודת התזה
- רלוונטיות של נושא המחקר המוצע למקצוע העבודה הסוציאלית
קבלת סטודנטים כפופה לתקנון בית הספר ללימודים מתקדמים.
ועדת בית הספר ללימודים מתקדמים אינה מבטיחה קבלת כל המועמדים, גם אם הם עומדים בדרישות הסף.
תוכנית הלימודים *
- קולוקווים מחלקתי
- סמינר לדוקטורנטים
- סדנאות לדוקטורנטים בנושאים שונים
- סטטיסטיקה לדוקטורנטים
- שיטות מחקר איכותניות לדוקטורנטים
* ייתכנו שינויים בתוכנית הלימודים.
סטודנטים לתואר שלישי מחויבים בדרישות ללימודי יסוד ביהדות ואנגלית כמפורט בתקנון בית הספר לתארים מתקדמים.
כל סטודנט/ית לתואר שלישי נדרש/ת להשתתף באורח פעיל בקורסים ובסמינרים במשך תקופה שלא תפחת משנתיים. יש לסיים את חובות השמיעה בשנתיים הראשונות ללימודי הדוקטורט. בקולוקוויום המחלקתי יש להשתתף במשך כל ארבע שנות הלימודים. כל הדרישות של בית הספר ללימודים מתקדמים של האוניברסיטה יחולו גם על הסטודנטים לתואר שלישי בבית הספר לעבודה סוציאלית.
תהליך ההרשמה
ניתן להגיש מועמדות בחודשים ינואר-מאי.
על המועמדים להגיש מועמדות לבית הספר לעבודה סוציאלית, לפי ההנחיות המופיעות באתר בית ספר.
תחומי מחקר
- סוגיות חברתיות ורווחה
עוני, אבטלה, אתניות, התערבות במשבר, יישוב סכסוכים, הגירה, עלייה וקליטה, קבוצות מודרות, מיעוטים, האוכלוסייה החרדית, אלימות, רב תרבותיות, המגזר השלישי (עמותות), התמכרויות ועבריינות, רשתות חברתיות.
- ניהול וקהילה
מנהיגות בארגונים, התנדבות, שיתוף אזרחים, פיתוח קהילתי, תכנון קהילתי, מדיניות סוציאלית, העצמה, פיתוח ארגונים, שינוי בארגונים, שינוי חברתי, עסקים – קהילה, קבלת החלטות, צדק חברתי.
- רווחת המשפחה
משפחות צעירות, משפחות של ילדים עם צרכים מיוחדים, משפחה חד-הורית, אלימות במשפחה, ילדים בסיכון, משפחות כפולות קריירה, הקשר הבין-דורי במשפחה, מין ומיניות, תהליכים משפחתיים, יחסי זוגיות.
- הגיל הרך, ילדים ונוער
זכויות קטינים, עקרון טובת הילד, השמה חוץ-ביתית, אלימות בני נוער, צעירים בסיכון, מעורבות הורים בבית הספר, ילדים ומתבגרים במצבי חיים שונים, ילדים בסיכון, נטילת סיכונים.
- זקנים ומטפליהם
מצב נפשי וקוגניטיבי, בריאות פיזית, מערכות התמיכה בזקנים, גילנות, עובדים סמי פרופסיונליים, תקשורת וזקנה.
- בריאות ובריאות הנפש
שיקום, נכות, מדיניות בריאות ושיקום, גורמים פסיכו-חברתיים בבריאות וחולי, משפחת החולה, היענות לטיפול רפואי, תפקיד העובד הסוציאלי בשירותי הבריאות, התמודדות עם מצבי משבר ומעברי חיים, התמודדות עם אירועים טראומטיים, מחלות כרוניות וטראומה, החלמה, התנהגות אבדנית.
- שיטות טיפול ושיטות התערבות
תיאוריות קליניות, דו-שיח טיפולי, יחסי אובייקט ופסיכואנליזה, פסיכופתולוגיה, פיתוח מודלים של התערבות בעבודה סוציאלית, טיפול בקבוצה, טיפול באמצעות אמנות, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, טיפול ושימוש במציאות מדומה, שיטות התערבות בתחום המקרו, הערכת תכניות התערבות וטיפול.
- הוראת העבודה הסוציאלית
פרקטיקה בעבודה סוציאלית, הדרכה בעבודה סוציאלית, יחסי מדריך-מודרך, אפקטיביות בהדרכה, יחסים מקבילים בהדרכה, יוזמות ושינויים בתהליך ההדרכה ובמבנה ההדרכה.
מסלול עבודה שוות ערך במסגרת תואר שלישי
מסלול עבודה שוות ערך מיועד לעובדים.ות סוציאליים.ות שסיימו תואר שני במסלול בלי תזה בהצטיינות, התנסו במחקר ו/או בכתיבה אקדמית ומעוניינים בלימודי תואר שלישי. במסגרת המסלול הסטודנט.ית יכתבו עבודה שוות ערך לתזה. בית הספר מעמיד לרשות כל סטודנט.ית מנחה המלווה את הסטודנט.ית בכל שלבי המחקר. בסיום המחקר הסטודנט.ית מגיש.ה עבודה ונבחן.ת בפני ועדה. סטודנטים שעבודתם תאושר יקבלו אישור על כתיבת עבודה שוות ערך לתזה. במסלול זה לא תוענק תעודת מוסמך.
תנאי הקבלה
- תואר שני בעבודה סוציאלית במסלול בלי תזה ממוסד אקדמי מוכר (מועמדים שאין ברשותם בעת ההרשמה תעודת זכאות לתואר לא יוכלו להגיש מועמדות)
- ציון ממוצע סופי של 90 ומעלה בתואר השני
- ציון ממוצע של 90 ומעלה בסמינריונים בתואר השני
- ציון ממוצע של 90 ומעלה בקורסי מחקר
- ניסיון במחקר ו/או בכתיבה אקדמית
- נושא מחקר מגובש
- הסכמה של מנחה מסגל בית הספר להנחיה
תוכנית הלימודים
הלימודים במסלול כוללים כתיבת עבודה שוות ערך לתזה בליווי מנחה בלבד
משך הלימודים: עד שנתיים
תהליך ההרשמה
על המועמדים להגיש מועמדות לבית הספר לעבודה סוציאלית, לפי ההנחיות המופיעות באתר בית הספר
לקבלת פרטים נוספים לפרטים נוספים ניתן לעיין באתר האינטרנט של בית הספר לעבודה סוציאלית
או לפנות לעידית פורת, מרכזת תארים מתקדמים,
בטלפון 03-5318354, בדוא"ל
תאריך עדכון אחרון : 04/07/2024