תואר שלישי בתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה

תואר שלישי בתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה

התוכנית למדע טכנולוגיה וחברה היא תוכנית לימודים לתארים מתקדמים, ייחודית מסוגה. התוכנית בוחנת במבט פילוסופי, היסטורי וסוציולוגי את יחסי הגומלין המורכבים בין מדע טכנולוגיה וחברה. אנו דוגלים בפלורליזם אינטלקטואלי, ולכן לומדים גישות תיאורטיות מגוונות לחקר ההיבטים החברתיים והתרבותיים של מדע וטכנולוגיה. גם ההגדרות שלנו למדע וטכנולוגיה הן גמישות ורחבות. תוכלו ללמוד אצלנו על תולדות תורת הקוונטים, האבולוציה או על מושג המידע, אבל באותה מידה מעניינים אותנו תולדות האסטרולוגיה והאלכימיה, או מיתוסים קדומים שבעזרתם ניסה האדם להבין את עולמו. תלמידים רבים אצלנו מתעניינים בטכנולוגיה דיגיטלית והשלכותיה, אבל גם עיפרון, נייר, כסף וספר הם טכנולוגיות מרתקות למחקר וכך גם האבן שבני אדם מוקדמים סיתתו לסכין. ומה עם דברים מופשטים כמו שפה, שיר או סולם מוזיקלי? אם תצליחו לשכנע אותנו כי מעניין לחשוב עליהם כטכנולוגיה אתם מוזמנים לחקור אותם אצלנו.

לימודי מדע טכנולוגיה וחברה הם תחום מחקר בינתחומי שהחל להתפתח בעולם האקדמי בשנות השבעים. שורשיו של התחום מצויים בלימודי היסטוריה ופילוסופיה של המדע. חוקרי היסטוריה ופילוסופיה של המדע עסקו בשאלות כגון מהי שיטה מדעית? האם מדע יכול להגיע לאמת? כיצד המדע מתקדם? שאלות כגון אלה מעסיקות גם חוקרים בלימודי מדע טכנולוגיה וחברה. מה שמייחד את התחום שלנו, עם זאת, הוא עניין מקביל בטכנולוגיה ובהיבטים החברתיים שלה ושל המדע. באופן מסורתי טכנולוגיה נתפסה כעניין "טכני" גרידא: המדע, לפי תפיסה זו, יוצר תיאוריות, ואילו הטכנולוגיה מיישמת אותן למטרות מוגדרות. לימודי מדע טכנולוגיה וחברה צמחו מתוך הבנה כי יש משהו שגוי בתמונה המסורתית הזאת: לאדם הרי היתה טכנולוגיה הרבה לפני שפיתח מדע. מהו אם כן היחס בין מדע לבין טכנולוגיה? האם גם טכנולוגיה היא צורה של ידיעה? כיצד טכנולוגיה מעצבת אותנו כבני אדםהשאלה מהי טכנולוגיה אינה נבדלת בעינינו מהשאלה מהו אדם. לשתיהן אין תשובה מוחלטת, ומשום כך אפשר לשאול אותן שוב ושוב.

טווח הנושאים שתוכלו לחקור בתוכנית אינו מוגבל, וכולל כל שאלה הנוגעת בממשקים שבין מדע, טכנולוגיה וחברה, בכל תקופה היסטורית. אם הנושא המסקרן אתכם נמצא מעבר לתחומי המומחיות של הסגל שלנו, נדע לחבר אתכם למנחה מתאים מהארץ או מחו"ל.

התוכנית מקבלת תלמידים מצטיינים וסקרנים, המעוניינים להבין את עולמנו ואת האופנים שבהם התעצב. התוכנית שמה דגש על שיח פתוח המערב מורים ותלמידים, על למידה ומחשבה משותפים, ועל בניית קהילת לומדים. הלימודים בתוכנית נעשים בקבוצות קטנות המעודדות דיון והפריה הדדית.


תנאי קבלה  

התוכנית מקבלת ללימודי דוקטורט תלמידים מצטיינים בעלי תואר שני עם תזה מכל תחומי הלימוד, עם ממוצע 90 ומעלה. מתעניינים מוזמנים לשלוח קורות חיים, גיליונות ציונים וחיבור אישי קצר. מועמדים מתאימים יוזמנו לראיון עם סגל התוכנית. הקבלה תחרותית. יינתן משקל משמעותי לתרומתם הפוטנציאלית של המועמדים לסיג ושיח האינטלקטואלי בקרב חברי התוכנית. מועמדים לתוכנית יעברו ראיון אישי.  


דרישות

היקף הלימודים נקבע על בסיסי אישי, ונע בין 12 ל-36 נ"ז. כל התלמידים נדרשים ללמוד את שלושת קורסי הליבה השנתיים המציגים את היסודות הפילוסופיים ההיסטוריים והסוציולוגיים של לימודי מדע טכנולוגיה וחברה:

טכנולוגיה מדע טכנולוגיה וחברה יסודות פילוסופיים לתלמידי מדע וחברה

מבוא להסטוריה של המדעים והטכנולוגיה מהעת העתיקה ועד הרנסס

מבוא להיסטוריה של המדעים והטכנולוגיה מהרנסס ועד המאה ה-20היקף קורסי הבחירה והסמינרים נקבע לכל תלמיד בהתאם לרקע האקדמי שלו, ומידת הקרבה של לימודיו הקודמים לתחום.

תלמידים נדרשים להשתתף בקולוקוויום של התוכנית במשך שנתיים ובסמינר החוקרים במשך שנה.
 

ידיעת שפות  

על פי הדרישות הכלליות לתואר שלישי (ראו בפרק המבוא)
 

לימודי יהדות 

על פי הדרישות הכלליות לתואר שלישי ראו בפרק המבוא

 

לקבלת פרטים נוספים  

ניתן לפנות בטלפון 03-7384227 בדוא"ל ובאתר המחלקה

 

 

תאריך עדכון אחרון : 06/11/2025